9 września 2024

Nowa generacja baterii będzie produkowana przez Toyotę od 2026 roku

Dzięki japońskiej certyfikacji rządowej Toyota uzyskała oficjalną zgodę na rozpoczęcie produkcji akumulatorów nowej generacji przeznaczonych do pojazdów elektrycznych. Przedsięwzięcie obejmuje także kontynuację prac rozwojowych i start produkcji baterii z innowacyjną technologią stałego elektrolitu. Początek całego procesu zaplanowano na 2026 rok.

 

Toyota Motor Corporation poinformowała, że japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu zatwierdziło plany koncernu dotyczące produkcji i rozwoju nowoczesnych, wysokowydajnych akumulatorów do pojazdów elektrycznych oraz nowych baterii z technologią stałego elektrolitu w ramach inicjatywy „Plan zapewnienia stabilnych dostaw baterii”.

Rządowa certyfikacja dotyczy trzech projektów Toyoty: produkcji nowej generacji baterii przez firmę Prime Planet Energy & Solutions, produkcji tychże baterii w zakładach Primearth EV Energy oraz kontynuacji prac badawczo-rozwojowych wraz z uruchomieniem produkcji baterii ze stałym elektrolitem w fabrykach Toyoty. Łączna wydajność wszystkich projektów ma osiągnąć poziom 9 GWh rocznie. Produkcja nowych baterii ma ruszyć w 2026 roku, a w kolejnych latach będzie stopniowo zwiększana.

Produkcja baterii jako projekt strategiczny

Program rządowy mający na celu zapewnienie stabilnych dostaw baterii bazuje na przepisach ustawy o promowaniu bezpieczeństwa gospodarczego. Jego głównym zadaniem jest wzmocnienie potencjału produkcyjnego baterii obejmującego ogniwa, materiały oraz maszyny uznane za zasoby krytyczne. Produkcja baterii to sektor opierający się na zaawansowanej technologii i specjalistycznym sprzęcie, co wymaga dużych inwestycji w strategiczne obiekty przemysłowe. Z tego powodu producenci baterii oraz kluczowe gałęzie przemysłu, takie jak dostawcy surowców i maszyn, otrzymują wsparcie od rządu Japonii na rozwój i utrzymanie zdolności produkcyjnych oraz technologicznych w kraju.

Toyota, inwestując w rozwój badań i zakładów produkujących baterie w Japonii, aktywnie wspiera rozwój sektora oraz wzmacnia krajową infrastrukturę produkcyjną baterii. Koncern dąży do zwiększenia konkurencyjności pojazdów elektrycznych na rynku poprzez zróżnicowaną strategię rozwoju napędów bezemisyjnych, co ma przyspieszyć osiągnięcie neutralności węglowej.

Planem Toyoty jest osiągnięcie do 2030 roku produkcji na poziomie 3,5 miliona samochodów elektrycznych rocznie, z czego 1,7 miliona pojazdów będzie montowanych w nowo powstałej fabryce BEV Factory charakteryzującej się nowatorskimi procesami produkcyjnymi. Kluczową rolę w popularyzacji aut elektrycznych mają odegrać właśnie baterie nowej generacji, a Toyota zamierza zapewnić szeroki wybór pojazdów dostosowanych do różnych potrzeb klientów.

1000 km zasięgu z bateriami nowej generacji

Do końca aktualnej dekady Toyota zamierza wprowadzić cztery innowacyjne technologie baterii, które zapewnią lepsze parametry ładowania i zwiększony zasięg pojazdów elektrycznych. Zmiany te są związane z nową serią samochodów elektrycznych, których pierwsze modele pojawią się na rynku już za dwa lata. W 2026 roku zadebiutują akumulatory nowej generacji: litowo-jonowe o zasięgu ponad 800 km oraz ekonomiczniejsze i wydajniejsze baterie litowo-żelazowo-fosforanowe o konstrukcji bipolarnej, które znajdą zastosowanie w popularnych modelach, oferując zasięg powyżej 600 km. Następnie pojawią się bipolarne baterie litowo-jonowe, które umożliwią pokonanie dystansu ponad 1000 km.

W 2027 roku w samochodach elektrycznych mają być już stosowane baterie ze stałym elektrolitem, które zapewnią zasięg 1000 km, a ich czas szybkiego ładowania spadnie do 10 minut. Toyota jednocześnie pracuje nad wersją tych baterii, które pozwolą na przejechanie ponad 1200 km na jednym ładowaniu.