02-06-2023

Pojazd na wodór spróbuje pobić Rekord Guinnessa przy wsparciu Toyoty

Toyota Mirai w 2021 roku zapisała się w Księdze Rekordów Guinnessa, przejeżdżając dystans 1 360 km na jednym tankowaniu. Teraz kolejną oficjalną próbę ustanowienia nowego rekordu zamierza podjąć studencki zespół Eco-Runner Team Delft, którego zasilany wodorem prototyp ma pokonać ponad 2056 km.
  • Od 2021 roku Rekord Guinnessa za najdłuższy dystans przejechany na jednym tankowaniu przez auto elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi należy do Toyoty Mirai. Podczas całego testu na trasach południowej Kalifornii samochód zużył 5,65 kilograma wodoru i pokonał 845 mil (1 360 km), co było dwukrotnie większym dystansem niż wynosi zasięg wg normy WLTP. W kolejnym roku rekord Toyoty został poprawiony przez ARM Engineering z dystansem wynoszącym 2055,68 km.

Ten wyśrubowany rekord zamierzają pobić studenci z Uniwersytetu Technicznego w Delft w Holandii, którzy w tym celu stworzyli specjalny pojazd wodorowy. Prototyp tego zespołu o nazwie Eco-Runner Team Delft ma za zadanie pokonać ponad 2056 km na jednym tankowaniu. Pierwsze testy miały miejsce w maju podczas Shell Eco-Marathon we Francji, a oficjalna próba jest zaplanowana w terminie 23–25 czerwca 2023 roku i ma się odbyć w południowych Niemczech.

Wsparcie dla studenckiego projektu zaproponowała Toyota Nederland, która przekaże kilka egzemplarzy Toyoty Mirai w roli aut technicznych podczas podróży na południe Niemiec. Menedżer projektu Zero Emission w Toyota Nederland Erwin Jongh nie kryje ogromnej radości z tej współpracy: „W naszej naturze leży napędzanie ludzi do samodoskonalenia każdego dnia. Cieszymy się, że wspieramy taki projekt, bo bezemisyjne społeczeństwo to jest to, czego potrzebujemy jak najszybciej”.

Napędy wodorowe coraz powszechniejsze

W celu jak najszybszego ograniczenia emisji CO2 w motoryzacji Toyota poszerzyła gamę zelektryfikowanych pojazdów. Są to oczywiście przede wszystkim klasyczne hybrydy i hybrydy typu plug-in, ale oferuje też auta elektryczne z napędem na baterie oraz samochód elektryczny na wodorowe ogniwa paliwowe. Toyota Mirai świetnie sprawdza się w długich trasach, a jej zasięg wynosi 650 km wg normy WLTP, przy czym tankowanie wodoru zajmuje zaledwie kilka minut.

Technologia wodorowych ogniw paliwowych jest idealnie dopasowana do potrzeb współczesnego transportu. Wpływa na to głównie znacznie niższa masa oraz krótki czas uzupełniania energii w porównaniu z napędami elektrycznymi na baterie. Ogniwa paliwowe stosowane w Toyocie Mirai z powodzeniem są wykorzystywane także w autobusach CaetanoBus H2.City Gold, a wkrótce trafią nawet do ciężarówek Hyliko. Co więcej, w Anglii Toyota pracuje nad prototypem modelu Hilux, który ma być zasilany wodorem.

  • Erwin Jongh tak podsumowuje te osiągnięcia: „Napędy elektryczne wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe zmniejszają zapotrzebowanie na prąd z sieci elektrycznej, a także nie potrzebują dużych baterii. Dodatkową zaletą wodoru jest stabilny zasięg bez względu na porę roku, a także krótki czas tankowania, który wynosi od trzech do pięciu minut. Co ważne, to technologia, która cały czas się rozwija.”